Bobo - básničky

Bacily

Vždycky když jdu večer spát,
cítím se tak sám,
dnes se to nemůže stát,
pár bacilů mám.

Oblivion - některé poznatky

Mám možnost hrát hru The Elder Scrolls Arena IV: Oblivion. Je to skutečně pěkná hra, přestože má poměrně vysoké hardwarové nároky. Nicméně k ní mám několik poznatků či připomínek.

Tak za prvé to padání. To je skutečně problém. Vím, že nemám žádný extra herní stroj (dokonce jsem si specielně kvůli této hře kupoval novou grafickou kartu (nic převratného — ATI RADEON 1950X Pro), ale rovněž si nemyslím, že by můj stroj byl nějak výrazně slabý (Pentium 4, 2.8 GHz, 1 GB RAM). Nicméně hra mi poměrně často padala, někdy až tak často, že to bylo skoro neúnosné. Tak jsem začal hledat. Podařilo se mi na netu najít jednu radu, která byla (alespoň částečně) užitečná. Tou radou bylo, smazat soubor mpeg2dmx.ax v podadresáři Windows/System32. Po jeho smazání (pro jistotu jsem ho nesmazal úplně, ale jen jsem ho přejmenoval, abych měl jeho zálohu) mi hra sice stále ještě padá, ale už rozhodně ne s takovou frekvencí, s jakou padala dříve (teď to spadne v průměru tak jednou za dvě hodiny hraní, což už se dá vydržet).

To ale není všechno, co se mi na té hře nelíbí. Graficky je ta hra skutečně moc pěkná a pokud máte někdo lepší stroj než já, rozhodně Vám doporučuju si zapnout všechny detaily. Vypadá to opravdu krásně. Problém je v herním systému, přesněji řečeno ve zlepšování postavy. Autoři, dle mého názoru, zvolili příliš restriktivní možnosti zvyšování úrovně postavy.

Máte sedm hlavních dovedností. Každou z nich lze zvýšit maximálně stokrát. Ze začátku to jde samozřejmě lépe než ke konci, ale dosáhnout úrovně 100 u některé vlastnosti není až tak těžké. Např. po asi měsíci hraní (myšleno hraní po večerech v délce cca 4 hodin) jsem na úrovni 100 v drtivých zbraních a v těžké zbroji a to jsem ještě pořádně ani nesledoval hlavní linii příběhu. Problém je v tom, že na novou úroveň se dá jít pouze tak, že zvýšíte některou z hlavních dovedností desetkrát. To je dost omezující, zvláště vzhledem k rozlehlosti mapy. Když například budu chodit pouze s palcátem (dává větší damage), tak už se na level up nikdy nedostanu, pokud alespoň jednou za čas nezměním zbraň za něco jiného (meč nebo pěsti — hraju za bojovníka). Musím říct, že mi to dost vadí. Je pravda, že už jsem na tom tak dobře, že si můžu dovolit jít na některé soupeře třeba jen s pěstmi, ale nemůžu říct, že by se mi tento systém líbil. Myslím si, že by bylo lepší, kdyby se úroveň zvyšovala bez ohledu na to, jakou zbraň používám, či co kouzlím. Navíc omezení na maximální úroveň 70 (7 dovedností krát 100 děleno 10) je dost málo. Co bude pak?

K tomu kouzlení mám taky takovou malou připomínku. Pokud budete hrát jako mág, tak je poměrně snadné si svoje dovednosti zvýšit pouze tím, že se na chvíli zastavíte a budete kouzlit nějaká kouzla (např. hledání života, světlo, uzdravování, apod.). Dovednost se zvyšuje jedna báseň. Samozřejmě u kouzel magie ničení je to poněkud komplikovanější, protože ke zvyšování úrovně potřebujete nějaký cíl, ale k tomu stačí udělat quest v aréně a pak si vzít jako soupeře tři minotaur lordy, schovat se před nimi do tunelu a kouzlit na ně. Osobně takovéto boostování postavy neprovádím, ale je blbé, že to vůbec jde.

No nic, to jsem si chtěl jen tak povzdechnout. Jinak hru vřele doporučuji.


Přeskočit na obsah